Forretningsbetingelser

1. VORES RÅDGIVNING

1.1.
Vores rådgivning ydes i overensstemmelse med Advokatsamfundets regler, herunder de advokatetiske regler.

1.2.
Vores rådgivning er baseret på dansk ret, og vi er underlagt reglerne om forebyggelse af hvidvask. Alle ansatte advokater er (i) beskikkede advokater af Justitsministeriet i Danmark, (ii) medlem af Advokatsamfundet og (iii) omfattet af vores ansvarsforsikring og garantier i overensstemmelse med Advokatsamfundets til enhver tid gældende regler.

1.3.
Forud for vores påtagelse af en opgave, undersøger vi – i overensstemmelse med Advokatsamfundets regler – hvorvidt vi kan påtage os opgaven, herunder i forhold til mulige interessekonflikter. Vi påtager os alene opgaver, som vi er fagligt velkvalificerede til at løse.

1.4.
Advokatfirmaet Rödstenen er underlagt reglerne i hvidvaskloven. Vi er derfor forpligtede til at indhente og opbevare oplysninger om vores klienters identitet mv. i henhold til hvidvaskloven. Disse oplysninger kan blive delt med finansielle institutioner og myndigheder i det omfang, vi er forpligtede hertil efter hvidvaskloven.

 

2. FORTROLIGHED

2.1.
Vi behandler alle oplysninger fortroligt, der modtages fra – eller vedrørende – vores klienter i forbindelse med arbejdet for vores klienter. Alle vores ansatte er pålagt tavshedspligt, og tavshedspligten kan kun blive tilsidesat, såfremt der sker efter en bindende afgørelse med udtrykkelig lovhjemmel.

2.2.
Medmindre vi konkret har aftalt andet med vores klienter, kan vi – når en sag er afsluttet og i øvrigt offentligt kendt – bruge sagen til markedsføring og henvise til, at vi har rådgivet vores klient i den relevante sag.

 

3. KOMMUNIKATION

3.1.
Vi kommunikerer bl.a. ved hjælp af breve og e-mail. Vores mailkorrespondance er krypteret i overensstemmelse med gældende regler herom.

 

4. IMMATERIELLE RETTIGHEDER

4.1.
Vores klienter får de nødvendige rettigheder til det konkrete materiale, vi forbereder og producerer til brug for sagen og efter aftale med vores klienter. Vi bevarer dog de ophavsretlige rettigheder og andre immaterialrettigheder for så vidt angår arbejder og materiale udviklet, designet, produceret eller på anden måde skabt af os i løbet af den periode, hvor vi har rådgivet vores klienter.

 

5. DOKUMENTER

5.1.
Vi opbevarer dokumenter, der modtaget i forbindelse med vores håndtering af sager, i 10 år fra vores arbejdes afslutning. Herefter makuleres/slettes dokumenterne, medmindre andet er aftalt med vores klient. For nogle sagstyper gælder kortere eller længere opbevaringstider, hvilket vores klienter i givet fald orienteres om.

 

6. FAKTURERING

6.1.
Vi beregner vores honorar i hver enkelt sag på grundlag af en række faktorer, herunder (i) den med sagens løsning medgåede tid, (ii) sagens udfald, (iii) sagens størrelse og kompleksitet, (iv) det med varetagelsen af sagen forbundne ansvar, tidspres mv. Vores klienter kan altid få oplyst de af os anvendte timetakster på anfordring. Vi regulerer vores timetakster én gang om året i januar måned.

6.2.
Hvis vores klienter beder om det, udarbejder vi – i de tilfælde, hvor det er muligt – et overslag over vores honorar, herunder evt. kriterierne for beregningen af vores overslag. Ethvert overslag er indikativt, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt. I forbrugerforhold giver vi altid vores klienter oplysninger om vores honorar, som krævet i henhold til de advokatetiske regler, inden vi påbegynder opgaven.

6.3.
Vi fakturer som udgangspunkt vores klienter kvartalsvist bagud, medmindre der er indgået aftale om anden faktureringsordning. Fakturaen tillægges moms i henhold til gældende regler.

6.4.
Betalingsbetingelserne er netto 10 dage fra fakturadato. Ved forsinket betaling beregnes renter i overensstemmelse med renteloven.

6.5.
Afholdte udlæg og omkostninger (f.eks. transport, kost og logi, oversættelse og kurertjeneste samt omfattende fotokopiering) afregnes separat.

6.6.
Vi kan kræve forudbetaling af vores honorar eller af udlæg og omkostninger, før vi begynder vores arbejde med opgaven.

 

7. KLIENTMIDLER

7.1.
Klientmidler, der henstår hos os, er underlagt ”Lov om en indskyder- og investorgarantiordning”. Dette betyder, at der som udgangspunkt er et dækningsloft på EUR 100.000, såfremt pengeinstituttet måtte bryde sammen eller på anden vis blive nødlidende. Grænsen gælder for det samlede indskud i det pågældende pengeinstitut, og tæller således med ved vores klienters samlede opgørelse af deres respektive indskud i det pågældende pengeinstitut. Vi hæfter ikke for eventuelle tab, der måtte følge af, at vores pengeinstitut ikke er i stand til at tilbagebetale klientmidler.

7.2.
Vi forvalter klientmidlerne efter Advokatsamfundets regler.

7.3.
Indeståender på vores klientkonti tilskrives renter – negative eller positive – med den til enhver tid gældende rentesats på vores klientkonti.

 

8. OPHØR AF REPRÆSENTATION

8.1.
Vi kan bringe vores repræsentation af vores klienter til ophør, såfremt klienten misligholder sine forpligtelser over for os. Det betragtes bl.a. som misligholdelse, hvis en klient misligholder vores forretningsbetingelser, er under konkurs eller bliver insolvent, eller hvis betaling ikke finder sted i henhold til vores betingelser.

8.2.
I øvrigt kan klientforholdet bringes til ophør uden varsel af begge parter, medmindre andet måtte være særligt aftalt.

 

9. ANSVAR

9.1.
Advokatfirmaet Rödstenen er ansvarlig for den rådgivning, der ydes, i henhold til dansk rets almindelige regler. Advokatfirmaet Rödstenen er forsikret gennem et anerkendt forsikringsselskab.

9.2.
Advokatfirmaet Rödstenens ansvar, herunder hver enkelt partners og medarbejders ansvar, for eventuelle tab, er imidlertid begrænset til et beløb svarende til 25 gange honoraret for den pågældende opgave op til maksimalt 25 mio. kr. Eventuel erstatning til en klient kan dog ikke overstige 100 mio. kr. i relation til alle krav, som klienten har fremsat inden for et kalenderår.

9.3.
Advokatfirmaet Rödstenens ansvar for skade omfatter alene direkte tab, således at følgeskader og ethvert indirekte tab, herunder driftstab, tab af data, tidstab, avancetab, tab af goodwill eller image, ikke er omfattet af vores ansvar.

9.4.
Advokatfirmaet Rödstenen hæfter ikke for rådgivning eller andre ydelser, der er ydet eller leveret af andre end os, herunder af eksterne rådgivere, som vi efter aftale med klienten har anmodet om bistand, eller som vi har henvist klienten til.

9.5.
Såfremt Advokatfirmaet Rödstenen hæfter solidarisk sammen med klienten over for tredjemand, skal klienten holde os skadesløse i det omfang vores ansvar over for klienten og tredjemand overstiger begrænsningerne i denne bestemmelse.

 

10. KLAGER

10.1.
Hvis en klient ikke er tilfreds med Advokatfirmaet Rödstenens rådgivning eller det beregnede honorar, kan klienten til enhver tid kontakte den for sagen ansvarlige partner herom.

10.2.
Klager over vores rådgivning eller det beregnede honorar kan af klienten indbringes for Advokatnævnet, hvis adresse er:

Advokatnævnets sekretariat:
Kronprinsessegade 28
1306 København K
Telefon: 33 96 97 98
Mail: klagesagsafdelingen@advokatsamfundet.dk
www.advokatsamfundet.dk/Advokatnævnet

 

11. LOVVALG

11.1.
Eventuelle tvister om Advokatfirmaet Rödstenens rådgivning, herunder også vedrørende Advokatfirmaet Rödstenens salærkrav, er undergivet dansk ret og skal anlægges ved de danske domstole.